Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem Suwalszczyzna z przewodnikiem

Blog

Maraton Wigry 2014 - II edycja
19 sierpnia 2014

Witam po długiej przerwie.

Postanowiłem wrócić do obiegu społecznościowego w świecie wirtualnym, a nie tylko żyć „w realu” co robię na co dzień w centrum informacji turystycznej, które mieści się w siedzibie Wigierskiego PN w Krzywem. Okazją ku temu jest II edycja maratonu wokół jeziora Wigry. W ramach współpracy z Krzyśkiem przygotowałem nową mapkę obrazującą przebieg trasy maratonu wokół Wigier i przebieg trasy pogoni za bobrem.

Trasę maratonu można obejrzeć na zdjęciu zamieszczonym poniżej (klikając prawym myszki i wybierając opcję otwórz grafikę w nowej karcie lub pokaż obrazek, możemy obejrzeć mapkę w lepszej rozdzielczości).

Jako autor mapki oraz osoba posiadająca dobrą znajomość terenu zapraszam do przeczytania opisu wytyczonej trasy na maraton. Może komuś przyda się taka wiedza. Różnica w kilometrażu trasy pomiędzy wyliczeniami na stronie maratonu (zrobionymi przez Krzyśka) a moimi bierze się stąd, że korzystałem z oprogramowania gisowego z naniesioną trasą, a to nie uwzględnia konfiguracji terenu. Ponadto mogłem niedokładnie ustawić miejsce startu.

0,0 km maratonu

Startujemy z zaplecza-ogrodów Pokamedulskiego Zespołu Klasztornego w Wigrach;

przez 900 m biegniemy asfaltem;

0,9 km

Skręcamy na prawo w gruntową dróżkę,  po 120 m wbiegamy na drewniany most – pokonujemy rzekę Czarną Hańczę, potem dalej tą samą dróżką i po 700 m wbiegamy do Czerwonego Folwarku gdzie zaczyna się lokalny asfalt, prowadzi on przez 300 do drogi asfaltowej Burdeniszki – Mikołajewo;

2,0 km

Opuszczamy Czerwony Folwark skręcając w asfalt na prawo, po 280 m skręcamy ponownie na prawo ale tym razem w drogę gruntową – jest to dosyć szeroka droga, można ją określić jako szutrową, prowadzi lekko faliście przez wieś Rosochaty Róg;

w taki sposób biegniemy przez 2,7 km do pierwszego punktu kontrolnego położonego nad samym brzegiem jeziora Wigry;

5,0 km

Punkt kontrolny nr 1 - chwytamy wodę, trochę kalorii i potem biegniemy dalej przez Rosochaty Róg, po 900 m skręcamy w prawo i rozpoczyna się 1-y poważniejszy podbieg;

kolejne 500 m dalej i znowu rozwidlenie dróg;

6,4 km

Skręcamy na prawo i z górki zbiegamy nad zatokę Cieszkinajki, chwilę po płaskim i znowu lekko pod górę – po 830 mijamy po lewej tartak w Mikołajewie i skręcamy na prawo;

biegniemy 230 m, w lewo odbija droga a my jeszcze przez 50 m prosto wbiegamy w las, droga zmienia się w dróżkę i skręca w lewo – biegniemy przez 280 m taką jakby kolebką i skręcamy na prawo w drogę leśną po której biegniemy kolejne 320 m dobiegając do drogi Mikołajewo – Czerwony Krzyż, nie wybiegamy na nią tylko tuż przy niej skręcamy w prawo i biegniemy 1,1 km w kierunku „Piasków”;

9,2 km

Jesteśmy na „Piaskach” - piękna dzika plaża z bardzo długim wypłyceniem;

biegniemy dalej, mamy tutaj ze 120 m kładek - po 1,1 km wybiegamy z lasu, przed nami 500 m i skręcamy na prawo w dół na drogę biegnącą wzdłuż zat. Krzyżańskiej; chwilę biegniemy wzdłuż zatoki aby po 700 m i dobiec do szerokiej szutrówki Czerwony Krzyż – Krusznik;

11,5 km

Skręcamy na prawo w dobrą drogę szutrową i mamy przed sobą 1,3 km takiej drogi (za chwilkę miniemy stadninę koni w Czerwonym Folwarku);

ponownie skręcamy na prawo w drogę prowadzącą do pola namiotowego „Jastrzęby” (informuje nas o tym tablica) i po 630 m widzimy już jak droga wjeżdża na pole namiotowe, a my w tym momencie skręcamy na lewo w dróżkę aby po 200 m obiegając pole namiotowe i biegnąc krótka kładką dotrzeć do punktu kontrolnego nr w Zakątach;

13,6 km

Punkt kontrolny nr 2 – chwytamy wodę, parę kalorii i pędzimy dalej przez wieś Zakąty;

przed nami cały czas szutrowa droga, która aż do wsi Bryzgiel będzie miejscami pagórkowata;

biegniemy 800m i skręcamy łukiem na prawo aby po następnym 1,45 km skręcić na prawo;

po 770 m mijamy wieżę widokową nad jeziorem Mulaczysko i po kolejnym 1 km dobiegamy do drogi asfaltowej w Kruszniku;

17,6 km

Skręcamy na prawo na drogę asfaltową i biegniemy 660 m przez wieś Krusznik, dobiegamy do drogi asfaltowej Tobołowo – Bryzgiel i po kolejnym 1,32 km dobiegamy do punktu kontrolnego nr 3 , który jest na parkingu naprzeciwko leśniczówki w Bryzglu;

19,6 km

Punkt kontrolny nr 3 – chwila wytchnienia i biegniemy dalej prosto asfaltem w kierunku Płociczna; po przebiegnięciu 730, na wysokości Bartnego Dołu - przystanku Wigierskiej Kolejki Wąskotorowej, skręcamy na lewo w las i biegniemy lasem przez kolejne  1,57 km; droga skręca wyraźnie na lewo i pokonując 475 m przecinamy asfaltową drogę;

22,4 km

Po drugiej stronie asfaltu dalej podążamy drogą gruntową przez las, po 750 m przecinamy polanę Powały, po następnych 900 m przebiegamy przez niewielką polankę przystanku Kolejki Wąskotorowej – „Binduga”;

jeszcze 500 m i mamy czwarty punkt kontrolny na parkingu przy drodze asfaltowej;

24,5 km

Punkt kontrolny nr 4 – płyny, kalorie i w drogę. Ruszając z tego miejsca musimy przebiec  50 m przez drogę asfaltową po przekątnej jakby do tyłu i przekraczając tory kolejki po drugiej stronie drogi wbiegamy do lasu, po 700 m dobiegamy do drogi leśnej nazywanej Gościńcem Walneńskim – biegnie po niej także granica Parku;

skręcamy tutaj na prawo i po 950 m nasza droga łączy się od lewej strony z inną drogą gruntową;

po przebiegnięciu jeszcze 200 m dobiegamy do asfaltu w Płocicznie i biegnąc wzdłuż niego przez 260 m mijamy po prawej stronie biały kościół z niewielką wieżą; tutaj też rozstajemy się z zielonym szlakiem, który skręcił na prawo przed kościołem, a my podążamy prosto trzymając się oznakowań niebieskiego szlaku pieszego;

26,7 km

Mijamy biały kościół z wieżą w Płocicznie; pokonujemy 380 m asfaltem (mijamy po lewej stronie początkową stację Wigierskiej Kolejki Wąskotorowej) i skręcamy na prawo w wąski asfalt z tablicą drogową informującą, że tu zaczyna się miejscowość „Gawrych Ruda”;

biegniemy tym asfalcikiem 170 m i skręcamy na lewo w las, zbiegamy ze skarpy w dół i po 100 m przechodzimy ostrożnie przez niewielką groblę, po prawej stronie mamy piękne jezioro Staw;

27,3 km

Przed nami trudny odcinek trasy, jest wąsko i są podbiegi;

za groblą biegniemy niebieskim szlakiem wzdłuż jeziora Staw przez 760 m, wbiegamy na niewielką polankę, przecinamy ją na drugą stronę i po kolejnych 220 m lasem dobiegamy do drogowskazu i przy nim skręcamy na prawo, wąską dróżką wbiegamy 150 m lekko pod górkę i jesteśmy na drodze asfaltowej;

przebiegamy przez drogę asfaltową na drugą stronę i biegniemy dróżką pomiędzy polami, która po 510 wybiega na szeroką drogę gruntową tzw. Gościniec Wasilczykowski gdzie znajduje się punkt kontrolny nr 5;

29,0 km

Punkt kontrolny nr 5 – chwila wytchnienia i ruszamy dalej;  od tej pory biegniemy ponownie lasem; przed nami 2,85 km dobrą drogą gruntową aż do momentu skrzyżowania z Drogą Harcerską, po której biegnie zielony szlak „Wokół Wigier” – tutaj skręcamy na lewo; po przebiegnięciu 1,3 km zielony szlak wbiega na Drogę Słupiańską, po której biegniemy  500 m i skręcamy na prawo; pokonujemy drogą leśną jeszcze 650 m i jesteśmy na skrzyżowaniu z szeroką Drogą Bielańską w punkcie kontrolnym nr 6;

34,3 km

Punkt kontrolny nr 6 – nasz przedostatni przystanek; od tej pory zaczynamy powolutku zbiegać w dolinę rzeki Czarnej Hańczy, do miejsca zwanego „Kładką”;

przebiegamy 80 m po Bielańskiej Drodze i skręcamy na lewo; po przebiegnięciu 500 wbiegamy na 1-y odcinek 540-metrowej kładki, która kończy się mostkiem na rzece Czarnej Hańczy; za mostkiem biegniemy 110 m po twardym gruncie i wbiegamy na kolejną 160-metrową kładkę pokonującą starorzecze; za kładką 60 m podbiegu i skręcamy na prawo;

35,8 km

Teraz mamy do pokonania 2,3 km drogi leśnej nazywanej Drogą Łąkową – jest ona dosyć pagórkowata i kończy się stromym podbiegiem do skrzyżowania z Drogą Cimochowską (krzyż na rozwidleniu dróg) gdzie znajduje się ostatni punkt kontrolny;

38,1 km

Punkt kontrolny nr 7 – ostatnia możliwość uzupełnienia płynów i przed nami końcówka; biegniemy lekko z górki i po 300 m żegnamy się z lasem; zbiegamy kamienisto-piaszczystą drogą w dół i jesteśmy we wsi Cimochowizna; po 280 m skręcamy na lewo pod górę aby po następnych 90 m skręcić na prawo – cały czas pod górkę; po 460 m droga idzie łukiem na lewo w dół, a my zbiegamy na wprost ze 60 m po stromym zboczu skarpy i znowu jesteśmy na naszej drodze;

39,2 km

Biegniemy 400 m wzdłuż brzegu jeziora Wigry; przy zabudowaniach sołtysa wsi Cimochowizna droga łukiem odbija w lewo, a my przez 50 m lekko na prawo wzdłuż zabudowań wbiegamy na 190-metrową kładkę; zbiegamy z kładki i mamy 200 m brzegiem jeziora – praktycznie biegniemy wzdłuż podwórka gospodarza wsi Leszczewek i aby przy końcu skręcić  na prawo i wbiec na pomost pokonujący przesmyk między jeziorem Wigry i jeziorem Leszczewek;